''Fajron sentas mi
interne'' de Ulrich Matthias eldonita en 1990 de Pro Esperanto.Vieno
estas mallonga romano originale esperantlingvo-verkita.
La informo de la
pufreklamo, ke ''tiu ĉi libro rakontas pri junulo serĉanta
raciecon, sencon, homan varmon. Dum tiu serĉado li renkontas la
Esperanto-movadon'', instigis al mi demandi, ĉu per la lernado de
Esperanto la junulo do solvas siajn problemojn? Memorante, ke
William Auld enmetis ĝin en sian kanonon/ĥanonon da legendaj
libroj, mi pensis, ke certe la temo ne povus esti tiel banala. Tial
pro la scivelemo mi komencis legi ĝin. Tiun tagon mi legis la tutan
tagon neglektante ĉiujn aliajn planotajn projektojn, ĝis kiam mi
finlegis la 97an kaj lastan paĝon je la meznokto. Do alidirite la
kortuŝa romano tre fascinis min.
Manfred la
protagonisto rakontas la historion de sia vidpunkto. Komence de la
romano li estas 16-jara gimnaziano loĝante ĉe la gepatroj kaj
fratoj ie en la regiono de Warburg en Germanio. Manfred Brinkmann
estas tre diligenta kaj kapabla lernanto, kiu kutime ricevas bonajn
notojn por sia skribaj taskoj. Tamen estante tre malparolema, li
ricevas malpli bonajn notojn por siaj buŝaj kontribuoj. Tiu
malparolemo ankaŭ estas socia malhelpo, ĉar krom dirante
salutfrazojn tiel 'bonan tagon' kaj 'ĝis' li preskaŭ ne komunikas
kun siaj samklasanoj. Dum la paŭzoj Manfred havas neniajn
interrilatojn kun ili; li estas tia apudstaranta objekto, kian ĉiuj
ignoras. Malgraŭ tio li sopiras komuniki kun siaj samklasanoj kaj li
malfeliĉas, ĉar li neniam estas invitata al privataj festoj ktp. Li
kaj la aliaj junuloj ne ondolongiĝus, ĉar i.a. iliaj interesoj pri
motorcikloj kaj la rezultoj de piedpilko-maĉoj ne interesas
Manfred. Sed li envias la junulojn, kiuj jam havas koramikinojn; li
ankaŭ volas brakumi kaj kisi belulinon. Revante pri la iama 'homa
varmo' li sentas sin malhelpa pro sia malparolemo.
Manfred logike
cerbumadas pri kial, li havas tian socian handikapon. Rememorante
sian infanaĝon li konkludas, ke sia problemo estas la kulpo de la
geavoj kaj la gepatroj. Memorante, ke Manfred estas adolesko, eble
vi, kiuj eventuelt legas tiun-ĉi, nun opinias, ke junuloj ofte
kulpigas la plenkreskulojn pro siaj adoleskaj problemoj emociaj. Mi
petas al vi, ke vi ne tro frue juĝu la aferon.
La patra avo estis
fervora nazio malpenta, kiu malindulge edukis sian filon per batoj
ktp. Lerninte tian edukmanieron li same edukas siajn filojn. La
patrina avino samopiniis, kaj la unua memoro de Manfred estas tiam,
kiam la avino kruele kaj timige 'prizorgis' lin okaze de la naskiĝo
de sia frateto. Ankaŭ la patrino ofte batis Manfred, kvankam pro la
manko da fortoj, ŝi 'nur' vundis lin psike ne fizike. La patrino
ŝajne opinias, ke se nur Manfred kaj siaj fratoj estus sendispute
obeemaj, ili evitus la batojn; do kial ili ne cedu kaj estu feliĉaj!
Infanoj kutime
lernas la arton de komunikado hejme. Se la gepatroj estas bonaj
rolmodeluloj, la infanoj senprobleme lernas bone esprimi sin buŝe.
Tia ne estis en la familio de Manfred. Dum la ĉitage familiaj
renkontiĝoj ĉe la manĝtablo oni ne afable konversaciis, sed
silentis, nur parolante, kiam unu el ili volas kritiki la manĝaĵon.
Manfred kaj sia patro ne afable konversacias , anstataŭe ili akre
disputis. La patro ekzemple ekas:
''Ĉu vi ankoraŭ
bezonas vian biciklon?'', li demandas en malafabla tono.
''Ne, hodiaŭ ne
plu.''
''Do enmetu ĝin en
la kelon!''
''Ne necesas. La
biciklo estas ŝlosita.''
''Enmetu vian
biciklon!'' li ordonas kolerigante.
''Kial mi enmetu
ĝin? Eĉ ne pluvas.''
''Mi diris, ke vi
enmetu vian biciklon.''
''Jes, sed kial?''
''Ĉu vi enmetos
vian biciklon?'' li demandas minace.
''Ne necesas.''
La patro tiel
senrezone ordonas kaj Manfred replikas postulante rezonojn; per forto
bato sur la kapo de Manfred la patro brute venkas la
''diskutrondon.''
La plej fortaj
flankoj de Manfred estas lia intelekto kaj lia skribtalento. Tial li
rezonas, ke li eble sukcesos skribe klarigi al aliuloj, ke li estas
soleca, li ne volas esti ignorata, li estas kontaktema kaj li volus
amikiĝi kun ili. Do unue li skribas leteron al tima, sed diligenta
samklasanino, kiun li admiras kaj amas. Supozinte, ke la kaŭzo de
ŝia timemo kaj sia akordiĝas, li malkaŝe skribas pri la
frustracioj, kiujn li ĉiam spertas kune kun aliuloj. Poste li verkas
artikolon por la lerneja gazeto en kiu li denove malkaŝe kaj lerte
priskribas sian solecon kaj li klare kulpigas siajn gepatrojn.
Ambaŭaj skribaĵoj
estas tre kortuŝaj. Tamen evidentiĝas, ke li estas tre absorbita de
si mem kaj la skribaĵoj enhavas kelkajn frazojn provokajn. ekzemple:
'' dum la lastaj
jaroj …..mi pasigis, parte malvolontege, grandan plimulton de la
tempo sola; mi parolis esence malpli ol aliaj homoj; sed eble ne
povas multe utili paroli kun homoj, kiuj interesiĝas pri motocikloj,
la rezultoj de futbalaj maĉoj kaj similaj bagateloj.''
Ne surprize Manfred
ricevis malmulte da reagoj de siaj samaĝuloj, kaj tiuj, kiujn li
ricevis estis aŭ malfavoraj aŭ malkomprenemaj . La instruistino de
la germana riproĉis lin pro la skribado de 'stranga artikolo'
aldonante:
''Sciu, ankaŭ mi
estis batita, sed tio estis bona por mi. Kaj mi konas vian patron kaj
scias, ke ankaŭ li celis nur vian bonfarton.''
Li sentas sin
soleca, kaj li tre bedaŭras, ke siaj mallertaj klopodoj kontakti al
aliaj ĉiam estas miskomprenitaj. Foje li eĉ pripensas suicidi, sed
ĉiam li forpuŝas la ideon esperante, ke iel, iam li trovos la
akcepton de aliaj, ĉar li volus iel servu la homaron
Post la arbiturienta
ekzameno li translokiĝas al alia urbo, kie li komencis studi la
matematikon en la universitato. Tie kvankam li ne plu estas ĝenata
de sia familio, la problemo persistas, kaj geamikojn li ne trovas.
Iun tagon li hazarde
renkontas amikemajn esperantistojn, kiuj impresas lin pro sia flua
parolado de la plej facila lingvo en la tuta mondo. Manfred kaptas la
ideon lerni Esperanton pensante, ke per tiu li povas komuniki kun
aliuloj, senti sin pli bezonata kaj plibonigi la mondon. Facile,
rapide kaj profunde li lernas la lingvon kaj fariĝas pasia movadano.
Komence ŝajnas al
li, ke la esperantumado solvos la kontaktproblemon. Tamen fine de la
romano post kelkaj malsukcesoj reaperas la melankolio kaj la soleco.
Legante la lastajn frazojn mi havis la impreson, ke li estas eĉ pli
malespera ol antaŭe:
''Mi vidas
vojkruciĝon kaj iras maldekstren. Neniu rimarkas, ke mi
mankas...Post iom da tempo mi vidas benkon kaj sidiĝas. Mi sentas la
freŝigan efikon de larmoj disŝmiritaj en la vizaĝo kaj rigardas
antaŭen, iomete supren: ''Vidu paĉjo, je la viro, kiun vi
deziris...''
1 comment:
Tamen mi diros laŭ mia propra sperto: Esperanto ja vere helpas krei interrilatojn kun homoj. Mi ekde infanaĝo interesiĝis ĉefe pri scioj/scienco, kun samklasanoj estis neinterese... Gefatojn mi ne havas. Do mi ne scipovis interrilati kun samaĝuloj kaj suferis pro soleco.
Esperanto-medio vere ravis min. Nenie aliloke eblas trovi tiom bonajn interhomajn rilatojn, nenie eblas vivi tiom interese. La amikeca etoso helpas evoluigi en ĉiu homo kapablojn, pri kiuj li mem antaŭe eĉ ne suspektis. Ankaŭ familian feliĉon mi trovis dank'al Esperanto.
Post a Comment